Mijn koekjes avontuur / Paas koekjes

zaterdag 24 maart 2012

Al een hele poos kriebelt het bij mij, om koekjes te versieren met icing... Ik heb het in 2010 dan ook geprobeerd met poedersuiker, druppels water en kleurstof. Daar kwam onderstaand resultaat uit.
Op zich niet gek, dacht ik toen. Versierd met een lepeltje en een sateprikker..... Tot ik op internet blogs tegen kwam waar ze royal icing gebruikten en spuitmondjes, bepaalde diktes icing en ontzettend leuke techniekjes!! Het recept wat ik voor bovenstaande koekjes gebruikt heb (ze hielden super hun vorm!) kon ik nergens meer terug vinden, dus kwam het versieren van koekjes op een lager pitje te staan.

Uiteindelijk kwam ik een no-fail-sugarcookie recept tegen. Het stukje no fail klonk als muziek in mijn oren en het recept heb ik dus meteen geprobeerd! De spuitmondjes staan nog op mijn to do lijstje om aan te schaffen en ook heb ik me verdiept in royal icing. Het leek me voor een eerste keer wat handiger om kant en klare royal icing mix te halen, zodat ik later met eiwitpoeder en poedersuiker kan gaan klungelen

Wat heb je nodig:
- 225gr boter
- 200gr suiker
- 1 ei
- 1 theelepel vanilla-aroma
- 0.5 theelepel zout
- 1.5 theelepel bakpoeder
- 420gr bloem

Laat de boter op kamertemperatuur komen en snijd de boter in blokjes, doe de suiker erbij en meng het met een mixer tot een romig mengsel. Voeg daarna het ei en de aroma naar keuze toe.
Voeg het zout, bakpoeder en een gedeelte van de bloem toe. Mix tot het helemaal gemengd is. Voeg de bloem toe in gedeeltes en mix tussentijds. Is het niet helemaal goed gekneed met je mixer? Doe het laatste stukje nog even met de hand.
Laat het deeg 2 uur koelen in de koelkast, maak er een platte schijf van. Op die manier koelt het sneller en is het straks ook makkelijker uit te rollen. Rol het deeg uit tot een platte koek van ongeveer 3-4 mm dikte. Steek je koekjes uit! Daarna ga je ze bakken, let op... zoek zelf even wat het beste resultaat met jou oven geeft. Bij mij duurde het namelijk 20 minuten op 175 graden. 

Het deeg was mooi uit te rollen en dan was dit nog maar de helft! Voor de koekjes die ik in gedachten had, kwam dat dus mooi uit. Vorig jaar heb ik ei ringen gekocht in de vorm van een kuiken/eend en een paashaas.

Nu bak ik met de combi magnetron van mijn moeder, die niet erg groot is. De koekjes liggen op de bakplaat die er bij hoort, met 4 koekjes was de plaat dus vol. En geloof me, ik heb ruzie met de stokjes gehad omdat ik er meer op wilde hebben! Doordat ze zo mooi qua vorm bleven, ben ik in al mijn enthousiasme vergeten foto's te maken en meteen gaan decoreren.... sorry!

This entry was posted on zaterdag 24 maart 2012 and is filed under ,. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response.

Laat een reactie achter

@handmadehelen. Mogelijk gemaakt door Blogger.