Foodswap vakantiegevoel

maandag 9 september 2013

Foodblogswap, foodevent en nu ook de foodswap... Termen waar ik voor mei nog nooit van gehoord had! Op de blog van Es zag ik de foodswap voorbij komen. Je stelt een pakket samen in een bepaald thema en ontvangt er ook een terug. Door alle hectische gebeurtenissen in de week voorafgaand aan de swap, ben ik helemaal vergeten om foto's te maken! In dit bericht ga ik kort mijn items bij langs en laat ik natuurlijk mijn ontvangen pakket zien!

Mijn pakket ging uiteindelijk naar Anke in België! Mijn thema was Nederland omdat ik zelf niet op vakantie zou gaan. Voor de eerste opdracht moesten we opzoek naar drie lokale houdbare producten die gegeten kunnen worden.Het bedenken van de inhoud was lastig, ik had allerlei ideeën die niet haalbaar waren op op te sturen, namelijk kaas en bitterballen. Uiteindelijk ben ik gegaan voor mini stroopwafels, trio van Nederlandse jam (gekocht op festival zoet) en drop!

De tweede opdracht was het kopen van een magazine of kookboek uit het land van vakantie. Na lang zoeken was ik eruit, een stamppot boek... maar welke?! Op internet kwam ik een kopie tegen van het stamppottenboek van Unox in de stijl van blond Amsterdam. Deze stond ook nog niet in mijn boekenkast dus heb er gelijk twee gekocht. Om mijn Anke op weg te helpen heb ik rookworsten mee gestuurd.

De derde opdracht, iets zoeken wat niet eetbaar is maar wel eten uitbeeld. Ik moest direct denken aan een cupcake kookwekker. Mijn blog gaat vooral over zoete recepten en ook in mijn logo vind je een cupcake terug. De vierde opdracht ging over iets zoets meesturen. In de winkel kwam ik harde roomboter wafeltjes tegen, ook dit keer wilde ik ze zelf proberen dus direct twee zakjes gehaald. Heerlijk zoet, dus de opdracht was wel gehaald!

Het vijfde onderdeel van de swap vond ik iets lastiger. Een recept uit het vakantieland/je lievelingseten. Als ik heel eerlijk ben is Nederlands eten niet mijn favoriete keuken. Een stamppot op zijn tijd vind ik heerlijk, maar nee.. je hoeft me er niet voor wakker te maken. Iets waar ik wel dol op ben zijn speculaasjes, brok en dat soort Nederlandse baksels. Ik heb dan ook het recept voor speculaas brok meegestuurd, samen met bakmeel, speculaas/koekkruiden en bruine basterdsuiker.
Opdracht zes was het zoeken en maken van een recept op een blog/site van de gekozen vakantiebestemming. Hiervoor wist ik al direct wat ik wilde maken, namelijk mijn bitterkoekjes! Verpakt in een doorzichtig zakje met een sticker van mijn logo erop was dit ook klaar om te versturen.
De zevende en laatste opdracht was het meesturen van iets om te drinken. Natuurlijk dacht ik aan de 'Dutch blend' thee van Pickwick, heerlijk bij de stroopwafels en de bitterkoekjes (en de brok, haha!). Uiteindelijk heb ik een fles vlierbessenlikeur gekocht en mooi laten inpakken, je kan hier veel kanten mee op en dat vond ik wel belangrijk voor mijn swaptoffer.

Mijn pakket kreeg ik van Didi  naast haar blog heeft ze ook een webshop in Spaanse artikelen. In mijn pakket zat een Spaans tijdschrift 'Yo Cocino' waar ik gefascineerd door ben nu, ik moet en zal op z'n minst een recept hieruit vertalen en maken. Mijn talenknobbel is niet heel groot, maar op Twitter gaf Didi aan dat het niet zo heel ingewikkeld is. Ook kreeg ik het boek 'de keuken van Spanje', Spaanse recepten met Nederlandse beschrijvingen (pfieuw!). Didi koos een recept hieruit en stuurde ingredienten mee. Binnenkort komt het recept voor 'arroz con chorizo y gambas' online. Het is iets anders dan normaal op mijn blog, maar absoluut heerlijk!
Didi koos bewust voor wat onbekendere (houdbare) ingrediënten, waar gelukkig voor mij een beschrijving bij stond door Didi. Zo kreeg ik cabello de angel als basis voor fijne toetjes, berenjenas en escabeche (aubergines op zuur) die als tapa hapje gebruikt kunnen worden en navajas (scheermessen) die ook als tapa gegeten worden in Spanje.

Wat zat er verder in mijn pakket? Een koelkastmagneet van een traditioneel bakje waarin aioli wordt gemaakt. Gezouten amandelen die Didi voor mij maakte in een tapas schaaltje waar ik helemaal weg van ben! De amandelen ga ik zeker zelf ook eens maken want ze smaken heerlijk want ik ben de trotse bezitter van het recept, ook hier thuis zijn ze er weg van! Ik kreeg een doosje 'riviersteentjes', heerlijke snoepjes die lijken op kiezelstenen en ik kreeg een blikje piment, iets wat iedere keuken zou moeten hebben en bij mij nog ontbrak.
Blijkbaar is anijs iets heel Spaans. Zelf ben ik er niet altijd dol op, maar dat zal vast komen door de anijsmelk van vroeger. Naast een fles anijslikeur kreeg ik een doos met anijs zandkoekjes. Hier thuis hebben we ze direct geproefd, je moet even aan de smaak wennen en helaas ben ik ook de enige thuis die ze lekker vind! Ik heb dus koekjes tot kerst, iets wat goed uitkomt omdat ze vooral rond kerst gegeten worden in Spanje.

This entry was posted on maandag 9 september 2013 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response.

Laat een reactie achter

@handmadehelen. Mogelijk gemaakt door Blogger.