Foodblogswap: Mini cheesecake met bosbessen

woensdag 28 mei 2014

Eind mei al weer, ik blijf het zeggen maar waar vliegt die tijd toch naar toe! Naast het heerlijke weer vind ik een paar druppels regen weer ook niet erg. Helemaal niet sinds ik een mini moestuin heb (lees wat plantenbakken voor mijn tomatenplantjes, pot voor rucola en radijsjes en wat kruiden). Toch heb ik me deze maand al meerdere keren zorgen gemaakt of mijn dierbare moestuin de regen wel zou overleven. Gelukkig leeft alles nog en smaken de radijsjes en rucola heerlijk! De regen zorgde echter ook voor een mooi moment om al op tijd voor de foodblogswap van mei aan de slag te gaan. Deze maand mocht ik iets maken van de blog van Robin, Eline & Naomi, beter bekend als three girls one kitchen. Drie gezellige huisgenoten die gezond willen koken en bakken.

Na een aantal heerlijke gerechten gezien te hebben viel mijn oog op een cheesecake pannetje met blauwe bessen. Zoals de girls zelf al zeggen vraagt dit recept er gewoon om om gemaakt te worden! De cheesecake is heerlijk fris en romig, al heb ik de grapefruit ingewisseld voor verse sinaasappelsap. Wat mij betreft had 'ie nog wel iets zoeter gemogen. Normaal gesproken zou er in een cheesecake ook een lepeltje bloem gaan zodat de cheesecake wat steviger wordt. Juist omdat je hem in kleine schaaltjes maakt is dat bij deze niet nodig, waardoor het extra romig is.
Wat heb je nodig:
- 50 gram volkoren koekjes of 50 gram havermout
- 25 gram ongezouten roomboter of kokosolie
- 300 gram monchou
- 2 eieren (maat m)
- 4 el versgeperste sinaasappelsap
- 60 gram witte suiker
- Handje bosbessen
- Evt. poedersuiker om te garneren

De dames gebruikten twee mooie pannetjes, zelf leken ze me wat aan de grote kant voor een persoonsporties dus nam ik kleine ovenschaaltjes van 8,5cm in diameter. Uit dit recept haalde ik dan ook 6 schaaltjes cheesecake.

Verwarm de oven op 180 graden Celsius. Verkruimel de koekjes tot kruimels met een deegroller of in de keukenmachine en vermeng dit met de gesmolten boter of kokosolie. Roer dit door elkaar en verdeel dit mengsel over de bodempjes van je vormen en druk het goed aan. Dit kan met de bolle kant van een lepeltje, of door een klein potje te nemen met een platte deksel.

Mix de monchou, sinaasappelsap, suiker en het ei door elkaar en verdeel dit over de schaaltjes bovenop de kruimelbodem. Zelf vind ik het lekker om wat fruit mee te bakken in de cheesecake, verdeel per bakje zo'n 4 tot 6 bosbessen en druk ze goed in het beslag. Bak de mini cheesecake in 30 tot 35 minuten gaar en laat ze iets afkoelen voor je er nog wat bosbessen over strooit. Mochten ze nu niet lauw op gaan, kun je ze prima een paar dagen in de koelkast bewaren. Bestrooi de mini cheesecake met wat poedersuiker voor je ze serveert.

Ben je benieuwd wie er nog meer gefoodblogswapped hebben? Volg dan @foodblogswap op twitter. Zelf ben ik ook op twitter te vinden als @byHelenSpaan. Maura van Yellow Lemontree maakt deze maand iets van mijn blog.

This entry was posted on woensdag 28 mei 2014 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response.

Laat een reactie achter

@handmadehelen. Mogelijk gemaakt door Blogger.