Paaskuiken taart

dinsdag 10 april 2012

Nadat ik de vroege paashaas taart maakte, heb ik toch gekozen voor een andere taart! Simpel, maar toch erg leuk en voor mij ook nog een hele klus om eens uit te proberen! Het moest namelijk een heuse 3D taart worden... Dat is dan toch even iets anders dan een bakpan die al de juiste vorm heeft. Op facebook had mijn moeder een taart gezien waar ze het ontwerp erg leuk van vond... vandaar!

Het is een tulband taart met een hoofdje, gemaakt in een 12cm rvs kom van de Xenos. De taart is weer mijn standaard moskovisch biscuit. Officieel had ik de tulband neer moeten zetten, zoals hij ook uit de vorm zou komen. Ik ben alleen erg eigenwijs en had een bepaald beeld, hoe ik de taart eruit wilde laten zien. Ik heb er daarom voor gekozen om de onderkant te gebruiken als bovenkant, waardoor hij van breed naar smal liep. Ook heb ik er voor gekozen om hem aan een kant iets af te laten lopen en hier later het halve bolletje op te zetten. Voor mijn gevoel zag het eruit als een in elkaar gedoken kuikentje!
 
Wat heb je nodig:
Voor de taart
- Biscuitmix naar keuze
Voor de botercreme
- 300 gram roomboter
- 300 gram banketbakkersroom 
- 3 el poedersuiker
- 3el oploskoffie. Zelf hebben we altijd cappuccino smaak in huis, dus deze zit er door heen.

Bak de biscuitmix naar keuze. Ik heb een moskovisch biscuit gebruikt van de Bakzolder. Deze mixen vind ik erg prettig en er staat eigenlijk altijd wel een zak mix in de kast. Laat terwijl je het biscuit bakt de boter op kamertemperatuur komen en klop deze romig in de mixer, samen met de poedersuiker. Daarna voeg je beetje bij beetje de banketbakkersroom toe samen met de poeder van de oploskoffie, tot het een romig geheel is. Natuurlijk kun je altijd iets variëren om de smaak zo te krijgen, zodat je hem echt lekker vindt. Voor mijn verjaardagcupcakes heb ik hazelnootpasta (gewoon wat je op brood doet) er bij gedaan, voor een chocolade smaak.
 
De taart heb ik in drie lagen gesneden, waarbij de onderste laag mokka botercrème was en de bovenste slagroom. Ik heb gelukkig mijn 2D Wilton spuitmondje terug gevonden!! Dus toen ik zag dat ik veel te veel botercrème had, heb ik deze gebruikt om wat toefjes op overgebleven cupcakes te spuiten.
Omdat de crème toch al in de spuitzak zat, heb ik die maar meteen gebruikt om te vullen!
De botercrème heb ik ook gebruikt om alle gaatjes en oneffenheden af te smeren op mijn toekomstige eendje. Terwijl dit aan het opstijven was, heb ik het rvs schaaltje weer gepakt om hier alvast de hanekam, snavel en het lelletje van oranje fondant op te laten drogen. Op deze manier droogde de hanekam met de zelfde bolling als het hoofdje van het kuikentje.
Uiteindelijk heb ik hem bekleed met gele fondant. De oogjes zijn ook van fondant en het staartje bestaat uit 3 rolletjes fondant en aan elkaar geplakt, zo gevormd dat het er uit ziet als het staartje van een kuikentje.
Het snaveltje heb ik vastgemaakt met een satéprikker, omdat het snaveltje niet bleef plakken.

This entry was posted on dinsdag 10 april 2012 and is filed under ,,,. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response.

Laat een reactie achter

@handmadehelen. Mogelijk gemaakt door Blogger.