Petit fours met aardbeiencreme

zaterdag 14 juli 2012

Toen ik in april de oranje mini cupcakes maakte, vertelde ik al kort iets over het werk van mijn moeder. Omdat ik het erg leuk vind om nieuwe dingen uit te proberen en onwijs van bakken hou maar wij het hier als gezin echt niet allemaal zelf op kunnen eten, vind ik het leuk om iets voor een ander te maken!
Nu heb ik al eens weddingcupcakes gebakken voor de vrienden van een klasgenoot, de paascupcakes nogmaals gemaakt voor een oude buurvrouw en de thank you cupcakes/bonbons voor mijn zusje en haar vriend.

Al een lange tijd stonden petit fours (kleine gebakjes) op mijn lijstje van dingen die ik echt eens wilde maken, maar ik wilde ook graag wat gaan testen met nieuwe smaakjes botercreme.
Op het werk van mijn moeder wilden zij een high tea organiseren voor hun mensen en vrijwilligers, toen mijn moeder mij vroeg om wat kleine dingetjes te maken voor hen, twijfelde ik geen minuut!
Wat een perfecte gelegenheid om petit fours te maken en bonbons!
De petit fours heb ik gebakken in een vierkante vorm, in dunne lagen. Je zou natuurlijk ook het biscuit kunnen halveren, maar mijn taartsnijder en ik zijn nog niet bepaald dikke vrienden.
Omdat het weer (deze petit fours maakte ik in juni) erg lekker was, wilde mijn moeder graag aardbeien botercreme. Met als het even kon, verse aardbeien!
Normaal gebruik ik banketbakkersroom in mijn botercrème, a la Rudolph van Veen. Dit keer heb ik dit echter niet gedaan!

Recept voor botercreme:
- 250 gram roomboter, zacht
- 250 gram verse zoete aardbeien,
- 100 gram poedersuiker

Mix de roomboter zacht en meng hier de poedersuiker door. Uiteindelijk heb ik iets meer toegevoegd, omdat ik het nog erg boterig vond smaken. Daarna heb ik de aardbeien in kleine stukjes gesneden en bij de boter gedaan. Uiteindelijk vond ik de stukjes aardbei wat te groot en heb ik de staafmixer door het mengsel gehaald. Ik denk dat dit een goed idee was, de aardbeien werden geen zacht mengsel waardoor de botercreme niet waterig zou worden. De kleur was uiteindelijk mooi natuurlijk roze.

Het biscuit en de fondantvierkantjes heb ik uitgestoken met de vierkante middelgrote uitsteker van de Xenos. Hierdoor zag ik wel dat het geen perfect vierkantje was, dus ik ga nog even op zoek naar een stevigere uitsteker. Maar ach, het zag er wel super leuk uit!

Voor de presentatie heb ik er nog een fondant roosje op gemaakt, dit roosje is het zelfde als de weddingcupcake roosjes die met zijn drieën op een cupcake zaten. Zo klein is dit petit fourtje dus! Om het af te maken, staat de cupcake op een roze cupcakepapiertje van de action, deze zal ik alleen hier nog voor gebruiken aangezien deze met bakken absoluut niet mooi blijven!

This entry was posted on zaterdag 14 juli 2012 and is filed under ,. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response.

Laat een reactie achter

@handmadehelen. Mogelijk gemaakt door Blogger.