Sneeuwpop cakepops

woensdag 19 december 2012

De eerste (natte) sneeuw die we dit jaar hebben gezien lijkt al weer een poos terug! De regen van de laatste dagen (hier in ieder geval), ben ik eigenlijk wel een beetje zat. Om toch nog even in de winterse sferen te blijven, laat ik jullie graag zien hoe ik deze cakepops heb gemaakt!

Voor de najaarsmarkt die op het werk van mijn moeder gehouden werd heb ik maar liefst 45 van deze pops gemaakt. Mijn moeder stond hier voor haar afdeling ook met een kraam, dus heb ik voor hen naast deze pops ook browniepotten gemaakt. Het geld wat zij hiermee verdienden, is om met/voor de mensen van de groep wat extra's te doen. Een leuk en goed doel dus!

Wat heb je nodig:
- Cake balletjes, in een even aantal
- 15cm cakepop stokjes
- Witte chocolade
- Zwarte snoepballetjes/donkere chocolade/zwarte fondant voor de oogjes
- Rode en oranje fondant voor de neus en sjaal
Zelf heb ik mijn sugarcraftgun gebruikt voor de sjaal, wat was ik blij met dit apparaatje!  Fondant dun uitrollen en lange rijen snijden kan natuurlijk ook!

Je begint met het bakken van de cake balletjes. Zorg ervoor dat je een even aantal hebt, omdat de sneeuwpop uit 2 balletjes bestaan. Dip het stokje wat dieper in de chocolade dan je bij 1 balletje zou doen en rijg het eerste balletje eraan. Zorg dat er ongeveer anderhalve centimeter van het stokje aan de bovenkant uitsteekt. Haal alle kruimels van het stokje en dip dit nogmaals in de chocolade. Zorg ervoor dat je tijdens het dippen ook iets witte chocolade aan het onderste balletje hebt zitten. Om beide balletjes straks te dippen, is het prettig dat de balletjes al aan elkaar vast zitten. Zet de balletjes daarna in een standaard weg, zodat de chocolade hard kan worden.
Ik smelt altijd 2/3e van de chocolade au bain marie en voeg nadat ik de schaal van de pan haal de overige chocolade toe. Het 'echte' temperen van chocolade is een hele klus en dit is mijn smokkel manier. Daarna voeg ik de gesmolten chocolade in een hoog/smal glas, zodat ik niet hoef te klungelen met de chocolade. Ik denk dan ook dat bovenstaande foto's voor zich spreken!
1) De cakepops aan elkaar plakken met wat chocolade
2) Een hoog glas gevult met witte chocolade, zodat de cakepop in zijn geheel hierin past.
3) De cakepop omhoog halen en overtollig chocolade zelf laten naar beneden laten druppen
4) Voorzichting op de rand van het glas het stokje tikken, zodat er nog meer overtollige chocolade van de cakepop afloopt.

Het is handig om de neusjes al voor het chocolade dippen te rollen. Op die manier kan de fondant wat aan de lucht drogen en wordt dit wat harder. Zo voorkom je dat je tijdens het plakken van de neusjes, platte neusjes krijgt. 

Mocht je er maar een paar maken, dan kun je het versieren al tijdens het drogen van de chocolade doen. Uiteindelijk heb ik dit als laatst gedaan, om 45 van deze pops stuk voor stuk te maken, werkt dat niet zo efficiĆ«nt  Ik heb alle elementen (behalve de sjaal) met wat extra gesmolten witte chocolade vastgeplakt. De fondantsjaal kan als laatst, dit plakt aan zichzelf vast.
Alle sneeuwpoppen hebben we uiteindelijk ingepakt. Niet alleen omdat dit hygiĆ«nischer is, maar vooral omdat dit netjes staat. We hebben dit gedaan met kaartenzakjes van de action, die we door de helft geknipt hebben. Helaas kan ik ze nergens meer vinden, want ik had ze graag ingeslagen!

Op de kraam stonden de cakepops geprikt in piepschuim, met daaromheen wat losse watten. Hierdoor leek het alsof de pops in de sneeuw stonden en was het piepschuim direct weggewerkt!

This entry was posted on woensdag 19 december 2012 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response.

Laat een reactie achter

@handmadehelen. Mogelijk gemaakt door Blogger.