Barbie taart & mini cupcakes

donderdag 14 maart 2013

Na de geboorte cupcakes werd ik benaderd voor een barbietaart met een stel mini cupcakes. Erg leuk om te doen, maar het was voor mij wel een eerste keer om een barbietaart te maken.

Uiteindelijk bleek het een heus drama, alles wat er bij de voorbereidingen mis kon gaan, ging ook daadwerkelijk mis! Zo kwamen de biscuit basissen niet mooi uit hun vorm, scheurde het fondant en kreeg ik het als laatste ramp niet zo strak als me normaal wel lukt. In alle narigheid ben ik dan ook de tussenstappen vergeten te fotograferen!

De eisen waren veel roze en haar naam en leeftijd om te taart. Om dit laatste op een creatieve manier op te lossen heb ik gekozen voor een sjerp, je weet wel, zo'n lint die tijdens miss verkiezingen worden gebruikt. 
Als vulling werd er om slagroom gevraagd met aardbeien smaak. Na wat googlen kwam ik een (recept kun je het niet noemen) oplossing hiervoor tegen! Klop de slagroom met twee eetlepels suiker en voeg hier steeds een scheutje hero aardbeiensaus aan toe. Om de kleur wat extra roze te maken heb ik wat rode kleurstof toegevoegd.

De slagroom heb ik thuis uitgebreid laten testen en dit was een groot succes! Ik hoop dan ook dat de jarige jet de barbietaart heerlijk vond smaken! Dit ga ik zeker nog een keer in een taart verwerken!
Ook werd er gevraagd om mini cupcakes, waar net als de geboortecupcakes een naam op kwam. Qua letters was dit nog even een gepuzzel. De naam moest natuurlijk netjes het fondant plaatje komen. Om een beetje in het thema rondom barbie te blijven heb ik gekozen voor een klein kroontje.

Op de cupcakes kwam wel botercreme, dit was weer de swiss merengue botercreme. Een all-time-favorite! Ik zorg tegenwoordig (helemaal na de vele last minute cupcakes van de vorige weken) dat ik altijd eiwit poeder en roomboter kan pakken thuis. Dit zijn toch echt de basis ingredienten, ook al kan de eiwitpoeder worden vervangen door vers eiwitten omdat het wordt verhit, vind ik het idee van poeder toch iets prettiger. Daarbij komt natuurlijk ook het voordeel dat ik geen eidooiers opspaar die ik amper gebruik in recepten.

De mini cupcake papiertjes zijn van Städter, een verpakking van 200 papiertjes in diverse kleurtjes. Ik merk dat deze papiertjes (ookal nemen ze wel vet op) goed passen in mijn cupcakevorm. Ook over de kleur ben ik niet geheel ontevreden. Mochten jullie nog goede mini papiertjes houden die niet zoveel vet op nemen, hoor ik dat natuurlijk graag!

This entry was posted on donderdag 14 maart 2013 and is filed under ,. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response.

Laat een reactie achter

@handmadehelen. Mogelijk gemaakt door Blogger.