Tools in de keuken

vrijdag 4 oktober 2013

Afgelopen week heb ik in de keuken de 'tools' die ik veel gebruik bij elkaar gezocht en eens opgesomd waar ik absoluut niet meer zonder kan! Af en toe krijg ik via de mail, maar ook 'in het echt' de vraag wat je nou handig is om te hebben wanneer je wil gaan bakken. Eigenlijk is het niet veel, maar de handigheidjes van bepaalde tools zijn nooit weg! Wil je eerst kijken of het bakken wel wat voor je is? Sla dan vooral de action en de xenos niet over, hier zijn veel bak en kookspullen te vinden.

Gummyspatels
Rudolph van Veen zegt het zo vaak, maar ik kan het alleen maar beamen... Een keuken van een bakliefhebber is geen keuken zonder gummyspatels. Door hun flexibiliteit zijn ze ideaal om de kommen, pannen en schalen goed leeg te maken. Ook voor het roeren in warme bereidingen zijn ze ideaal. 

Mix tools
Ondanks mijn keukenrobot, gebruik ik veel een garde en de handmixer. Sommige receptjes zijn te klein voor de keukenrobot waardoor het zinloos is om hem te pakken (bijv. 100ml slagroom of 1 eiwit, dit gaat sneller met de handmixer omdat je op die manier goed alles kunt kloppen). Een handmixer hoeft niet duur te zijn, zelf heb ik een goedkope 'voor erbij' en wanneer je hem goed schoon houdt red je het hier echt wel een paar jaar mee. Een garde is ideaal voor het loskloppen van eieren of beslagen waarbij het een vloeibare massa blijft. Iets wat voor pureren handig is (bijvoorbeeld voor een mousse) is een blender en/of staafmixer.
Beslag kommen
Natuurlijk kun je iedere kom of schaal gebruiken tijdens het bakken. Toch heb ik in onze kast een stapeltje met beslag kommen (van de action) staan. Ze zijn ideaal voor wanneer ik veel tegelijk maak, of een iets ingewikkelder recept waarbij ik meerdere kommen nodig heb. Zo had ik voor de bruilofts petitfours maar liefst 4 beslagkommen tegelijk in gebruik en was het qua planning niet gelukt als ik 'die ene kom' steeds had moeten afwassen.

Meetlepels
Natuurlijk heb je in je besteklade lepels, maar om te bakken zijn deze vaak niet nauwkeurig genoeg. Mijn meetlepels gebruik ik dan ook veel, je kunt ze onder andere kopen bij de xenos, ikea en blokker. Mijn lepel bos bevat een eetlepel, theelepel, halve theelepel en een kwart theelepel en hierbij wordt direct het aantal ml aangegeven, zodat je ook vloeibare ingrediënten kunt afmeten.

Digitale weegschaal
Wanneer je graag kookt of bakt ben je ongetwijfeld in het bezit van een goede weegschaal die nauwkeurig weegt. Bakken is namelijk een precisiewerkje omdat iets teveel of te weinig het hele recept kan beïnvloeden. Mijn digitale weegschaal op dit moment heb ik gewoon bij de action gekocht en hij bevalt prima. Mijn vorige was iets duurder maar had een piepje waar onze hond erg enthousiast op reageerde. Voordeel aan de wat goedkopere, er zit een glasplaatje bij die je eraf kunt schroeven, dit maakt de weegschaal een stuk hygiënischer in mijn ogen!

Spuitzakken
Ook spuitzakken gebruik ik veel, naast de wegwerp varianten van merken als Wilton en Städter die ik vooral voor botercrème gebruik, heb ik ook een stapel 'chinese ebay' spuitzakken liggen. Deze zijn wat dunner, maar ideaal voor het bakken van cakepops. Wil je nu niet online bestellen kun je dit soort zakjes ook vinden bij de wibra, al zit hier al wel een opening en kan je dus niet zelf bepalen hoe groot je dit wil. Ook snoepzakken kun je prima gebruiken!
Bakpapier
Absoluut iets waar ik niet zonder kan, ik gebruik het vrijwel altijd. Onder koekjes of iets met een natte vulling (voor het geval het over de vorm bakt, scheelt schoonmaken!) maar ook wanneer ik mijn biscuits bak of wanneer ik taartschelpen blind moet bakken.
 Natuurlijk kun je voor koekjes ook siliconen matjes gebruiken, maar bakpapier blijft mijn favoriet. Eerder kocht ik het op een rol en knipte ik zelf de hoeveelheid af, tegenwoordig koop ik het bij de Wibra waar ze een rol met losse bakvellen in een doosje hebben. De vellen passen precies op mijn bakplaat en zijn daarom ideaal voor mijn oven.

Ziplock zakken
Wat een uitvinding deze zakken! Ik koop ze bij de Action waar ze twee verschillende formaten hebben. Ze zijn ideaal om restjes deeg en botercrème mee in te vriezen of te bewaren in de vriezer. Doordat luchtdicht en makkelijk dicht te maken zijn gebruik ik ze eigenlijk voor alles. Van geraspte kaas, eiwit of eigeel nadat ik eieren gesplitst heb en zelfs ´leftover´ tapenade.

Plastic folie
Ik denk dat iedereen dit wel in huis heeft. Wanneer je bijvoorbeeld een custard, banketbakkersroom of pudding maakt gebruik ik dit altijd om velvorming te voorkomen door een stukje plastic folie over je mengsel te leggen. Je kunt natuurlijk ook je koekjes deeg hierin laten koelen, door het in een platte schijf in folie te wikkelen (ziplock zak kan dan natuurlijk ook).
IJsknijpers
IJsknijpers gebruik ik vooral voor het maken van cupcakes en niet zozeer voor ijs (tenzij het zacht is). Met de knijpers kun je het beslag voor cupcakes goed doseren zodat in iedere cupcake evenveel beslag zit. Ook kun je ze gebruiken als 'cookie scoop' met de wat zachtere degen zoals een chocolate chip deeg. Ik heb nu twee varianten maar ben nog op zoek naar de kleinste die er is (maat S in Amerika).
Het handvat van deze soort knijpers vind ik erg fijn. Door het knijp mechanisme 'lost' het mengsel makkelijker uit de lepel.

Digitale thermometer
Mocht je je bak hobby willen uitbreiden raad ik je ook een digitale thermometer aan. Mijn digitale thermometer heb ik voornamelijk gekocht voor het maken van mijn swiss merengue botercrème en het begrijpen van de temperatuur van chocolade om dit te temperen. Uiteindelijk zou ik niet meer zonder kunnen! Ik heb hem gekocht op ebay voor zo'n 5 euro incl. verzendkosten. Je kunt hem in Nederland ook kopen, maar dan is hij wat duurder.

Bakvormen
Zelf heb ik een uitgebreid assortiment aan bakvormen in een grote hoge opbergdoos. Van vierkante en ronde vormen en tulbanden in verschillende formaten, tot verschillende siliconen vormen die ik te leuk vond om te laten liggen.

Bij je oven zit als het goed is een bakplaat, dat is eigenlijk wel de basis. Hierop kun je al beginnen met hartige hapjes van filodeeg of bladerdeeg en koekjes. Daarnaast is een springvorm en een vierkante bakvorm voor bijvoorbeeld brownies ook niet weg te denken uit mijn keuken. Wanneer je graag cupcakes bakt raad ik absoluut een cupcake blik aan, niet alleen blijven je cupcakes dan mooier qua vorm... hij is multifunctioneel! Wat dacht je van de m'oeuffins? Siliconen zijn in mijn optiek prima, wel vet ik deze altijd lichtjes in met de bakspray van Dr. Oetker (mijn favoriet).

Wat er bij mij nog ontbreekt en op mijn 'to buy' lijstje staat:
- Stalen cups om niet steeds de Amerikaanse recepten te hoeven omrekenen.
- Een goede hoge houten snijplank, ik ben zelf vrij lang en voor het snijwerk is ons aanrecht voor mij net iets te laag.
- Een afkoelrooster, ik gebruik nu de magnetron rekjes die bij onze combi magnetron kwamen, maar deze kan ik eigenlijk alleen bij taart gebruiken. De koekjes vallen hier namelijk doorheen wanneer ze te klein zijn.

This entry was posted on vrijdag 4 oktober 2013 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response.

Laat een reactie achter

@handmadehelen. Mogelijk gemaakt door Blogger.