Liefdes cupcakes

zaterdag 15 december 2012

Liefdes cupcakes, midden in het 'kerstseizoen'? Ja, niet alleen omdat er rondom kerst een romantisch randje zit, maar vooral omdat mijn zusje en haar vriend 2,5 jaar samen zijn deze week. Als verrassing vroeg mijn zusje me om deze liefdes cupcakes te maken.

Het zijn cupcakes met een roze hartje van cake aan de binnenkant, met een toef van Swiss Meringue Botercreme, die ik overigens met een 2C spuitmondje van Wilton heb gespoten. Dit was een variatie op botercreme die ik graag eens wilde proberen, dit was dan ook het moment!

Wat heb je nodig:
- Cupcake beslag naar eigen keuze.
- Roze/rode kleurstof
- Hartjes uitsteker, klein
Voor de botercreme
- 3 eiwitten
- 200 gram suiker
- 250 gram roomboter op kamertemperatuur
- Snufje zout
- Evt. een kleurstof en/of smaakstof

Voeg aan een kwart van het beslag van de cupcakes wat  kleurstof, zodat het beslag roze kleurt. Bak dit in de oven en laat dit even afkoelen. Steek daarna met kleine hartjes uitsteker, wat hartjes die je later in het midden van het nog niet gebakken beslag stopt.

Voor de botercreme scheid de eieren en gebruik je alleen het eiwit. Zelf heb ik eiwitpoeder gebruikt, dit ging ook prima! Ik vond het zonde om de dooiers weg te moeten doen, omdat deze binnenkort niet op zouden komen. Gebruik dan per eiwit 5gram poeder met 30ml water.
Voeg een klein snufje zout bij de eiwitten en roer dit los.  De kom van mijn staande mixer heb ik gebruikt om de eiwitten au bain marie te verwarmen, terwijl ik de eiwitten losroerde. Nu is het verhitten met eiwitpoeder normaalgesproken niet nodig, maar om deze botercreme te maken is het een essentiele stap!
Blijf vanaf het begin roeren en voeg de suiker aan het eiwit toe. Door het verhitten lost de suiker op in het eiwit. De eieren moeten minimaal 60graden verhit worden. Nu ben ik in het bezit van een thermometer (via ebay!) maar het kan ook zonder. Wrijf na het toevoegen van de suiker een beetje van het mengsel  tussen twee vingers. Als alles goed opgelost en verhit is geweest voel je de suikerkorrels niet meer en is het een glad geheel. 

Als het een glad geheel is, is het tijd om te mixen. Het mengsel is nu warm en moet helemaal afkoelen terwijl het wordt geklopt. Dit kan rustig 10 minuten duren. Een keukenrobot k is dan ook een fijne mixer bij dit werkje! Tijdens het mixen ontstaat de meringue, dit kun je vergelijken met het gewoon opkloppen van eiwitten voor bijvoorbeeld schuimtorentjes, Het mengsel is wit en vormt mooie pieken.
Snijdt de roomboter in blokjes en voeg dit bij het koude eiwitschuim  Ik lees op internet veel verschillende manieren. De een zegt alles er direct bij doen, de ander zegt stukje voor stukje. Zelf heb ik alles er in een keer bij gedaan. Dit zag ik namelijk bij de Crumbboss.
Wanneer dit goed gemixt is voeg je de smaak en/of kleurstof toe en mix je het nog kort. Wat ik voor deze cupcakes heb gedaan is ongeveer 2 eetlepels chocoladepasta door de botercreme gemixt.

De cupcakes heb ik in de taartdoos gezet met een rand van aluminium folie erom, dit tegen het schuiven. Omdat het liefdes cupcakes waren heb ik de cupcakes ook maar in een hart vorm neergezet, als extra finishing touch. De reacties waren erg goed en ook de botercreme vonden ze erg lekker!

This entry was posted on zaterdag 15 december 2012 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response.

Laat een reactie achter

@handmadehelen. Mogelijk gemaakt door Blogger.