FoodblogSwap: Zoete aardappel muffins

woensdag 29 januari 2014

De eerste maand van 2014 zit er al bijna op, wat vliegt te tijd! Deze maand werd ik gekoppeld aan de blog van Alexia namelijk 'must be yummie'. Er staan veel recepten ik die glutenvrij zijn. Ik koos de zoete aardappel muffins die door het glutenvrije meel en de notenmelk zowel glutenvrij als lactosevrij zijn.

Dit was  de eerste keer dat ik iets met zoete aardappel maakte. Hoe leuk is het dan om dit in een muffin te verwerken? In het recept van Alexia spreekt ze over een groot exemplaar. Echter vind ik groot altijd een moeilijk begrip binnen recepten. Wat is groot? Ik heb dan ook maar de grote van gewone aardappels aangehouden om dit te beslissen.
Wat heb je nodig:
- 1 grote zoete aardappel
- 8 el extra vergine olijfolie
- 125 ml kokosmelk
- 12 el ahornsiroop
- 2 zakjes vanillesuiker
- 250 gram bloem (Alexia gebruikt glutenvrij meel)
- 4 tl bakpoeder
- 2,5 tl bak soda (natriumcarbonaat)
- 2 tl Chinees vijfkruidenpoeder
- Snufje zout

Alexia gebruikt in haar recept een mix van verschillende notenmelk maar verteld dat je ook kokosmelk zou kunnen gebruiken. Het lijkt haar erg zwaar en koos dus voor een mix van notenmelk. Zelf heb ik de stoute schoenen aangetrokken om dit toch te proberen, er stond namelijk nog kokosmelk zonder bestemming op de plank. Roer de kokosmelk voorafgaand even goed, het heeft namelijk de neiging om te klonteren.

Er gaat even wat voorwerk in deze muffins zitten. Je moet namelijk eerst de zoete aardappel garen. Dit doe je door met een vork een aantal gaten in de aardappel te prikken. Bak hem dan een uur in een voorverwarmde oven op 200 graden Celsius. Laat de aardappel afkoelen en pel hem dan. De aardappel kun je prima even bewaren om bijvoorbeeld de volgende ochtend deze muffins te maken.
Mix de zoete aardappel met de natte ingrediƫnten (melk, olie, ahornsiroop) met een staafmixer tot een gladde massa en voeg hier dan al roerend met een spatel de andere ingrediƫnten toe tot je een glad beslag hebt. Bekleed een cupcake bakvorm met papiertjes en schep hier telkens een grote eetlepel van het deeg in. Ongeveer 3/4e van het cupcake papiertje moet worden gevuld. Het scheppen gaat het makkelijkst met een ijsknijper en de papiertjes kun je natuurlijk zo decoratief kiezen als je zelf wil. Bak dit in ongeveer 20 minuten gaar in een voorverwarmde oven op 200 graden Celsius en bestrijk de muffins in de laatste 5 minuten even met ahornsiroop voor een mooie glanzende korst.

Uit het recept haalde ik zo'n 16 muffins. In het originele recept stond 1,5 el vijfkruidenpoeder, de muffins vond ik zelf daardoor een overheersende nasmaak hebben die hier niet gewaardeerd werd. De volgende keer zou ik er niet meer dan 2 tl in doen, dan zijn ze net zo heerlijk als ze ruiken! De textuur is mooi luchtig en vond de muffin zelf niet zwaar. Een heerlijke muffin voor een koffiepauze of bij het ontbijt.

Ben je benieuwd wie er nog meer gefoodblogswapped hebben? Volg dan @foodblogswap op twitter. Zelf ben ik ook op twitter te vinden als @byHelenSpaan. Nick van writtenbyNick mocht weer iets van mijn blog maken. Hij maakte eerder al de arroz con chorizo y gambas en maakte nu mijn chocolade chip cookies met een toevoeging!

This entry was posted on woensdag 29 januari 2014 and is filed under ,. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response.

Laat een reactie achter

@handmadehelen. Mogelijk gemaakt door Blogger.