Kokosmakronen

woensdag 19 februari 2014

Wanneer je eidooiers gebruikt om bijvoorbeeld zelf je banketbakkersroom te maken, dan hou je eiwitten over. Nu kun je natuurlijk meringues maken hiermee, maar er zijn ook heerlijke andere recepten om je eiwitten op te maken. Op internet kwam ik allerlei recepten tegen voor kokosmakronen, echter liepen ze uiteen van alleen eiwitten tot eidooiers en kokosmakronen met en zonder bloem.

Na net opruimen van mijn moeders boekenkast kwam ik een oud receptenboek tegen zonder kaft. De titel kan ik jullie dan ook niet geven helaas. In dit boek stond een recept voor kokosmakronen waar ik wel iets mee kon. Eiwitten en kokos als basis, proberen dus! Het eetbare papier wat ik bij deze kokosmakronen heb gebruikt heb ik gekocht in een Duitse supermarkt, ze verkopen daar 'back oblaten' wat we hier kennen als ouwel. Zowel verschillende maten cirkels als grote vellen die je zelf op maat kunt maken.

Wat heb je nodig:
- 4 eiwitten (van middel tot grote eieren)
- 200 gram witte suiker
- 8 gram vanille suiker
- 235 gram kokos geraspt
- 70 gram bloem
- Eetbaar papier (ouwel)
Snufje zout

Het recept voor de kokosmakronen is super simpel. Doordat het eetbare papier 8cm in diameter was haalde ik 18 kokosmakronen uit deze hoeveelheden.  Begin met het voorverwarmen van deze oven op 175 graden Celsius. Klop de eiwitten met een snufje zout stijf en roer in een andere kom de suiker, bloem en kokos door elkaar. Mix dan het stijve eiwit met het kokosmengsel tot een nat mengsel. Blijft het er droog uit zien? Klop dan nog een eiwit stijf en meng dit er door.

Bekleed een bakplaat met bakpapier en leg de stukjes eetbaarpapier hierop. Natuurlijk kun je dit ook weg laten als je hier niet van houdt. Ik heb mijn kleine ijsknijper gebruikt om op ieder stukje papier een bolletje van het mengsel te leggen maar een eetlepel gebruiken kan natuurlijk ook. Druk het mengsel plat zodat je geen papier meer ziet aan de randjes.

Bak de kokosmakronen ongeveer 17 minuten op 175 graden Celsius of bak ze tot ze goudbruin zijn. Laat het niet bruiner worden dan dat, je hebt dan kans dat de kokos wat bitter gaat smaken.

This entry was posted on woensdag 19 februari 2014 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response.

Laat een reactie achter

@handmadehelen. Mogelijk gemaakt door Blogger.