Citroen yoghurt cake

woensdag 7 mei 2014

Deze citroen yoghurt cake stond nog maar kort op mijn 'to bake' lijstje, ik zag hem een poos terug voorbij komen in de keuken van Donna Hay, in haar programma fast fresh and simple op 24kitchen. Een simpele maar heerlijke cake die stiekem nog een beetje warm het lekkerst is. Ik kon het natuurlijk niet laten om dit te testen en geloof me, warm is hij echt heerlijk!

Het recept heb ik niet veel aangepast, wel heb ik een halve eetlepel citroensap toegevoegd. Ook vond ik het glazuur van Donna wat aan de dikke kant. Dit heb ik iets dunner gemaakt door de verhoudingen wat aan te passen. Donna vind het namelijk heerlijk om als glazuur het geknisper van de suikerkorrels te horen. Zelf leek het idee van een suikerklont per hap me iets minder aantrekkelijk. Door het gebruiken van olie in plaats van boter is de cake absoluut niet droog, maar blijft hij heerlijk zacht.

Wat heb je nodig:
Voor de cake
- 180 ml zonnebloem olie
- 2 eieren
- 1 el geraspte citroen schil
- 2,5 el citroen sap
- 280 gram dikkere yoghurt (ik nam Griekse yoghurt met 3,5% vet, 10% kan ook prima!)
- 385 gram fijne kristalsuiker
- 300 gram zelfrijzend bakmeel (of 300 gram bloem met 1 el bakpoeder)
Voor het glazuur
- 100 gram grovere kristalsuiker
- 30 tot 40 ml citroen sap

Verwarm de oven voor op 180 graden Celsius en spray je tulband goed in met wat bakspray of gesmolten boter. Voeg de zonnebloem olie, eieren, yoghurt en suiker in een kom en meng dit met een garde tot een egaal mengsel. Voeg dan de citroensap en de citroen rasp toe en roer nogmaals door.
Zeef het bakmeel boven de kom en roer dit ook met de garde tot het egaal gemengd is.

Bak de cake zo'n 35 tot 40 minuten gaar op 180 graden Celsius. Toen ik dit in eerste instantie las dacht ik dat de cake onwijs zou gaan scheuren. 'Gewone cakes' bak ik namelijk zo'n 60 minuten op 150 graden Celsius zodat ze zonder scheuren uit de oven komen. Toch bakt deze cake snel gaar en is hij niet gaan scheuren. Prik met een saté prikker of cake tester om te zien of de cake gaar is. De prikker moet schoon uit de cake komen. Laat hem zo'n 5 minuten afkoelen in de tulbandvorm en los hem daarna (het liefst direct op je serveer bord of plateau) uit de bakvorm.

Meng de grovere kristalsuiker steeds met een beetje van het citroensap. Niet teveel roeren zodat de kristallen oplossen, maar wel genoeg sap toevoegen zodat het een loperige dunne massa is die je goed en dun over de cake kan verdelen. Door in de glazuur grovere kristallen te gebruiken hou je het knapperige van Donna, zonder een flinke hap suiker te eten.

This entry was posted on woensdag 7 mei 2014 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response.

Laat een reactie achter

@handmadehelen. Mogelijk gemaakt door Blogger.