Slagroom soezen

zondag 25 december 2011

Ik heb al eens eerder verteld, dat ik sinds het begin van de nieuwe tv zender 24kitchen, het ontzettend leuk vind om hier naar te kijken! Volgens mij heb ik mijn ouders ook aangestoken, want ik kom regelmatig thuis en dan hoor ik bijvoorbeeld Rudolph van Veen op de achtergrond in de kamer. In een van zijn afleveringen in Rudolphs bakery, bakt hij Bossche bollen. Iets waar vooral mijn moeder en ik gek op zijn. Een grote soes, lekkere slagroom en een chocolade glazuur laagje. Ik kan me trouwens niet heugen wanneer we die voor het laatst gehad hebben! En wat het mooie is aan die afleveringen, hij neemt alles stap voor stap met je door!

Zelf soesjes of grotere soezen maken, is iets wat ik altijd al interessant gevonden heb. Helaas wist ik niet hoe het moest en klonk het als heel ingewikkeld. Een beslag/deeg maken wat zichzelf opblaast maar niet knapt.
Na deze aflevering te hebben gezien, leek het een stuk makkelijker! Wat een visueel voorbeeld al niet kan doen voor een mens! Ik wilde geen mega soezen maken en ik had ook niet alles in huis om de chocolade glazuur te maken. Ik heb dus uiteindelijk gekozen voor een grotere slag soesjes met lekkere vers geklopte slagroom. Afgemaakt met wat poedersuiker die ik erover gedaan heb.

Wat heb je nodig:
- 100 ml water
- 100 ml melk
- 100 g boter
- Snufje zout
- 100 g bloem
- 4 eieren
- 350 ml slagroom
- 35 g suiker

Begin met het voorverwarmen van de oven op 210 graden Celsius en leg alvast een bakplaat klaar met daarop een stuk bakpapier. Breng in een pan het water, de melk, de boter en het snufje zout in een pan aan de kook. Weeg je bloem af en voeg dit bij het kokende mengsel en laat dit zo'n 5 minuten garen. Het gaat sissen en de bodem van de pan zal wit uitslaan, iets wat niet te voorkomen is doordat de bloem gaart. Door de bloem goed te garen krijg je na het bakken stevige soezen die een mooie lege holte in het midden hebben zonder dat ze inzakken.

Haal de pan van het vuur en voeg het deeg in een andere schaal of kom. De pan is natuurlijk warm en blijft nog even warm van het vuur waardoor de eieren ook veel warmer worden. Roer er een voor een de eieren door en pak pas een nieuw ei wanneer het vorige volledig is opgenomen. Je zult zien dat dit soms even duurt, maar na lang roeren komt dit weer samen tot een mengsel. Schep het beslag in een spuitzak met glad spuitmondje, of knip een ruim puntje van de spuitzak af en gebruik geen spuitmondje. Spuit op een met bakpapier beklede bakplaat doppen beslag. Hou de doppen wat hoger en niet zo breed en houdt voldoende ruimte tussen de soezen. Bak de soezen in de oven in circa 25 minuten goudbruin en gaar. Je kunt testen of ze klaar zijn door even te kloppen op de soezen. Klinken ze hol en voelen ze stevig? Dan zijn ze klaar.

Klop de slagroom met suiker stijf en schep de slagroom in een spuitzak. Maak een gaatje onderaan de soes en spuit met een dun spuitmondje de soes vol slagroom. Bestrooi met wat poeder suiker of dip ze net als Rudolph in de chooclade glazuur.
Omdat slagroomsoezen ook ingevroren kunnen worden en na ontdooien ook nog heerlijk zijn, kun je prima een flinke hoeveelheid maken en invriezen. Op die manier kun je ze altijd op tafel zetten, wanneer je bijvoorbeeld niets in huis hebt.

This entry was posted on zondag 25 december 2011 and is filed under ,. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response.

Laat een reactie achter

@handmadehelen. Mogelijk gemaakt door Blogger.