Truffelcake

zondag 18 november 2012

Mijn broertje is een enorme fan van chocolade, in elke vorm! Bonbons, repen, taart... you name it, he likes it! Samen hadden wij een weddenschap afgesloten voor zijn toets Spaans (onderdeel van zijn opleiding), wanneer hij een 10 zou halen maakte ik een chocolade taart. Wanneer hij geen 10 zou halen, zou hij de auto's en kamers gaan stofzuigen. Een mooie deal, verwachten dat hij een 10 zou halen deed ik namelijk niet!

Dat ik een enorme fan ben van Rudolph en zijn bakprogramma's was al wel bekend. Toen ik dus de weddenschap met mijn broertje verloor, was het dus een vrij simpele keuze om eens tussen zijn recepten met chocolade te neuzen. Uiteindelijk kwam ik terecht op de truffelcake, een chocolade cake met chocolade botercreme. Als dat niet genoeg choco was, wist ik het ook niet meer!!

Wat heb je nodig:
Chocoladecake
- 200 g boter op kamertemperatuur
- 200 g suiker
- 4 eieren
- 175 g bloem
- 1 el cacaopoeder
Crème:
- Half zakje banketbakkersroom van Dr. Oetker (of zelf maken via de link van de truffelcake)
- 150 g chocolade
- 250 g boter
- 60 g poedersuiker

Mijn cake werd niet zo hoog als die van Rudolph en ook kwam hij uit de oven met een scheur en een flinke bolling bovenop de cake. De tips die Rudolph in het filmpje geeft werken dus niet helemaal (in ieder geval niet bij mijn oven). Een volgende keer zet ik de temperatuur van de oven dus nog iets lager.
Hierdoor werd mijn taart niet zo strak als het voorbeeld, maar dit is niet heel erg. Het resultaat was erg smakelijk!

Voor de botercreme heb ik pure chocolade gebruikt, wel een stuk minder dan in het recept aangegeven stond (ongeveer de helft). Toch zou ik een volgende keer voor melkchocolade gaan, dit is een minder overheersende smaak.
Oorspronkelijk maakte Rudolph ook nog een ganache om op de toefjes botercrème te doen, dit heb ik achterwege gelaten omdat de chocolade smaak al erg aanwezig was. Om toch even een contrast in kleur te hebben heb ik wat witte chocolade druppels gestrooid.
Tijdens de 'bak weken' van de lidl heb ik naast bakvormen ook cacao poeder meegenomen, wat een fijn spul is dat! Ik hoop dat ze het de volgende keer bij het boodschappen nog hebben staan, dan neem ik een extra pakje mee.

De toefjes op de cake heb ik gespoten met een Wilton 1Fspuitmondje. Eens wat afwisseling naast mijn 2D spuitmondje. Een aantal posts geleden vertelde ik spuitzakken op ebay besteld te hebben, ik ben er erg blij mee want ze werken geweldig! Het is alleen wel belangrijk om niet te stevige botercreme te gebruiken, daar kan de zak niet zo goed tegen. De naad in de zak krijgt dan kleine gaatjes.

Het snijden ging wat moeizaam, misschien is het verstandig om de botercrème wat op te laten stijven in de koelkast. Nadeel is dan wel, dat het niet zo smeuiig is, omdat de boter hard wordt in de koelkast.

This entry was posted on zondag 18 november 2012 and is filed under ,. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response.

Laat een reactie achter

@handmadehelen. Mogelijk gemaakt door Blogger.