Slagroom met chocolade taart

zondag 10 februari 2013

Tussen mijn eigen verjaardag en die van mijn broertje zit 10 dagen. Voor hem was het een vrij speciale verjaardag, namelijk zijn 18e! Al tijden liep ik met mooie plannen in mijn hoofd voor een taart met fondant, maar na mijn verjaardagstaart geproefd te hebben gaf mijn broertje te kennen dat hij iets anders wilde. Geen fondant, maar het moet wel lekker zijn... Weg met alle ideeën en opzoek naar iets anders!


Nu heb ik al eens eerder verteld, dat mijn broertje dol is op chocolade. Hij vraagt mij ook met grote regelmaat of ik nog chocolade cupcakes, taart of brownies ga bakken. Omdat niet iedereen hier van houdt, heb ik besloten om te werken met een chocolade vulling en slagroom. Om hem te verassen heb ik een mona toetjes vulling gebruikt, 'luchtige brownie pudding'. Met als tweede smaak gewone slagroom. De brownie in meerdere lagen leek mij erg machtig, de slagroom is dan ook een vulling die het minder machtig laat zijn. Uiteindelijk was het een perfectie combinatie, waar ik veel goede reacties op hoorde.
Ook de buitenkant heb ik met slagroom bekleed. Om het geen standaard slagroomtaart te laten lijken bekleed met chocolade sticks. Deze sticks heb ik gekocht bij de Action, maar ik heb ze hebben dit soort sticks (er zit een koekje aan de binnenkant), ook af en toe bij de Aldi, Xenos en Lidl. Je kunt ze natuurlijk ook vervangen door kitkats of andere chocolade sticks. Bij dit soort decoraties is het ook beter om teveel van de sticks te hebben, dan te weinig!

Om het uiteindelijk af te maken, heb ik een (niet eetbare) strik met lint om de sticks geknoopt. Ook heb ik een 18 gemaakt met fondant en tylose. De 8 was nog niet volledig uitgehard, dus de onderste ring is iets doorgezakt.
Voor de taart zelf heb ik mijn favoriete biscuitmix gebruikt. Dit is de taartmix van de Bakzolder. Hij komt altijd mooi omhoog en de verhoudingen zijn erg simpel, zodat je een mooie hoge taart in iedere vorm krijgt. Een tip die ik zelf ook gebruik, is om iets meer mix te gebruiken. Voor een 26cm taart gebruik ik bijvoorbeeld 6 eieren, 400 gram mix en 40ml water.

De binnenkant van mijn taartvorm bekleed ik altijd met bakpapier. Sinds enkele weken heb ik in plaats van een rol, losse vellen gevonden. Wat ideaal! Op deze manier voelt het gebruik van bakpapier ook minder als verspillen. Op de 26cm springvorm na, kan ik al mijn vormen bekleden (bodem + zijkanten) uit 1 vel bakpapier.

This entry was posted on zondag 10 februari 2013 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response.

Laat een reactie achter

@handmadehelen. Mogelijk gemaakt door Blogger.