Single serve banenenbrood

zaterdag 29 juni 2013

Zelf ben ik gek op bananen. Al ben ik hier thuis volgens mij wel de enige. De bananen op de fruitschaal blijven lang liggen en ook ben ik de enige die melk met een bananensmaakje wil drinken. Al een hele poos staat het bakken van bananenbrood dan ook op mijn lijstje, maar omdat ik nu al weet dat dit hier thuis na 'even proeven' genoeg is, is een groot brood dan ook teveel.
Ik heb er voor gekozen om ze te maken in een bakvorm met mini cakevormpjes te doen. Op die manier is het makkelijker om het in porties in de diepvries te doen. Heb je die niet? Kun je ook altijd een cupcake bakvorm gebruiken.

De textuur heeft wat weg van ontbijtkoek en niet zo zeer van brood. De smaak is lekker, al miste ik nog wel iets. Als finishing touch heb ik dan ook wat overgebleven ganache van de duivelse chocolade taart op het bananenbrood gesmeerd. Dit maakt het naar mijn smaak helemaal af.
Wat heb je nodig:
- 250g lichtbruine suiker
- 2 eieren
- 200g fijngeprakte bananen
- 250g bloem
- 1tl bakpoeder
- 140g gesmolten boter
- 1el honing (vloeibaar)

Verwarm alvast de oven voor op 175°C.
Doe de suiker en de eieren in een kom en klop met een garde tot je een luchtig mengsel krijg. Meng er ook de bananenpuree bij. Voeg de bloem, het bakpoeder en de honing toe. Mix daarna met een spatel tot je een glad beslag krijgt. Roer er tenslotte ook nog de gesmolten boter onder.
Vet de bakvorm en stort hier het bananendeeg in. In de mini cakevormpjes heb ik stukjes bakpapier gedaan, net als ik bij een gewone cake zou doen. In een cupcakevorm kan je natuurlijk ook papiertjes gebruiken. Bak het brood vervolgens voor ongeveer 40 minuten tot een prikker er helemaal droog uit komt. Zelf ben ik begonnen met controleren bij 30 minuten, het ligt namelijk erg aan je oven hoelang het duurt voordat het brood gaar kis. Laat het brood vervolgens helemaal afkoelen voordat je het uit de vorm haalt en eventueel in porties invriest.

De bakvorm die ik heb gebruikt komt van de lidl. Ooit eens gekocht door mijn moeder maar we hebben hem eigenlijk nog nooit gebruikt.De porties zijn vrij groot wel, het beslag heb ik afgemeten met mijn ijsknijper, die ik ook voor cupcakes gebruik. Het beslag was goed voor zes broodjes die bestonden uit 2,5 schep beslag. Dit zou betekenen dat je ongeveer 15 broodjes hebt wanneer je dit in een cupcake bakvorm zou bakken.

This entry was posted on zaterdag 29 juni 2013 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response.

Laat een reactie achter

@handmadehelen. Mogelijk gemaakt door Blogger.