Chocolade fruittaart

maandag 11 november 2013

Een taart met rood fruit past qua kleur helemaal bij dit seizoen. Echter is het geen aardbeienseizoen meer en is ook het rode fruit aan de dure kant. Toch is dit een taart die ik zeker voor kerst nog eens wil maken!

Naast de appel kaneel bavarois taart, werd ik gevraagd om een 'spectaculaire' taart te maken. Volgens mij is dat met deze taart absoluut gelukt, zonder fondant te hebben gebruikt. Ik merk namelijk aan mijzelf, dat ik het leuker vind om af en toe eens een fondant taart te maken en verder heerlijk te experimenteren met andere soorten gebak.

Wat heb je nodig:
- 18 cm bakvorm
- 200 gram luchtige taartmix van de bakzolder (gebruik je een ander merk, hou dan die instructies aan)
- 3 eieren op kamertemperatuur
- 21 ml water
- 300 gram smurfen chocolade sticks (ik vond ze bij de Jumbo)
- 400 ml slagroom
- 4 el suiker
- Rood fruit naar keuze
- Lint

Mix de mix, eieren en water zo'n 10 minuten op de hoogste stand in je mixer. Zelf gebruik ik hier mijn keukenrobot voor. Zelf kon ik goed het verschil merken tussen een handmixer en de keukenrobot qua luchtigheid. Mix je wel met een handmixer, mix dan zo'n 15 minuten.

De verhoudingen van de luchtige taartmix van de bakzolder die ik aanhoud, staan niet op de verpakking. In het afgelopen jaar heeft de bakzolder dit veranderd, waardoor mijn biscuits niet meer zo luchtig waren als daarvoor. Ik hou daarom mijn eigen verhoudingen aan. Per ei wat ik gebruik, voeg ik 66 gram mix toe en 7 ml water. Voor deze taart zou ik dus 198 gram mix moeten gebruiken, wat ik naar boven heb afgerond. Afronden kan namelijk best, zolang het om een gram of 2/3 gram gaat. Gebruik je meer speling kan dit het bakproces absoluut beïnvloeden!

Verwarm de oven voor op 165 graden en bak het biscuit in zo'n 30 minuten gaar, tot de prikker er schoon uit komt. Ik hoor vaak dat mensen hun biscuits geleidelijk bakken in een temperatuur die oploopt. Uit een bepaalde vorm van 'zal wel....' heb ik dit nooit gedaan. Ik ondervind zelf ook absoluut geen hinder hierin, maar mocht je een andere stijl van bakken hebben, doe dit dan rustig.

Mijn biscuit kwam wat ongelijk aan de bovenkant uit de oven. Helemaal niet erg, de bovenkant snijd ik er meestal van af zodat het weer een gelijke hoogte heeft. Ook draai ik mijn biscuit om. De onderkant wordt dus de bovenkant, omdat hij dan mooi strak is door de bakvorm.
Deze taart heb ik gevuld met alleen slagroom. Klop daarom 400 ml slagroom op met 4 el suiker tot een stevige slagroom. Met een taartsnijder (heb je deze niet, gebruik dan een groot broodmes) heb ik de taart twee keer doorgesneden, zodat er twee laagjes slagroom in kwamen. Je kunt de taart natuurlijk ook vullen met chocolade slagroom, mousse of een bavarois.

Smeer een flinke laag slagroom tussen de laagjes biscuit en stapel deze weer op tot een taart. Besmeer ook de bovenkant en de buitenkant met slagroom. Het is niet alleen lekkerder maar het werkt ook als lijm voor de chocoladestokjes en houd het onderste laagje fruit op zijn plek. De chocoladestokjes bleven goed plakken terwijl ik ze rond de buitenkant van de taart drukte. Wil je een ander effect? Zet dan de stokjes eens schuin tegen de taart aan. Uiteindelijk strik je een lint om de taartjes. Niet alleen als extra zekerheid dat ze blijven staan, maar ook vooral als decoratie!

Wanneer het gaat om 'speels' neerleggen ben ik een echte kluns. Ik ben namelijk vrij geordend en hou van strak. Bij deze taart ben ik begonnen met het neerleggen van wat aardbeien en bramen. De aardbeien waren groter dan de bramen, waardoor ik ook aardbeien heb gehalveerd en in kwarten gesneden heb. De rode besjes zaten aan hun takjes, dit vond ik zo'n mooi gezicht dat ik een drietal takjes over het fruit gedrapeerd heb en later nog wat losse rode besjes van het takje heb geritst om te verdelen voor de kleur. Ook de blauwe besjes lenen zich perfect voor strooien over de taart.

This entry was posted on maandag 11 november 2013 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response.

3 reacties op “Chocolade fruittaart”

@handmadehelen. Mogelijk gemaakt door Blogger.