Brownie taartjes

woensdag 16 april 2014

Met Pasen om de hoek kan ik natuurlijk niet achterblijven met een Paas taartje. Dit keer geen kuiken of Paas cupcakes, maar een brownie taartje met paaseieren. Een heerlijk krokant schelpje van harde wenerdeeg met een brownie met pure chocolade en witte paaseieren. Yum!

Met dit recept heb je genoeg voor 8 kleine taartjes, of voor 1 taart van zo'n 20 cm diameter. Mijn favoriete taartvormpjes voor deze mini taartjes koop ik bij Dille Kamille. Niet alleen omdat ze zo'n uitgebreid assortiment heb, maar hun prijs en kwaliteitverhouding vind ik ook erg prettig. Deze vormpjes hebben een losse bodem, waardoor je het taartje zonder problemen uit de vorm haalt. Dit is net zo voor de grotere diameters ronde vormen, vierkante vormen en rechthoekige vormen die Dille Kamille verkoopt.

Toen ik deze taartjes ging maken, was ik in de veronderstelling dat ik chocolade eitjes gekocht had met zo'n candy laagje aan de buitenkant. Een soort m&m, maar dan in een ei vormpje. Na er eentje getest te hebben (gelukkig maar!) kwam ik erachter dat dit een soort mentos fruit snoepje was in een ei vorm. Helaas voor mij, dan maar andere eitjes zoeken.

Wat heb je nodig:
Harde wenerdeeg:
- 150 gram bloem
- 100 gram roomboter
- 50 gram suiker
- Half ei
Brownie
- 100 gram pure chocolade
- 50 gram boter
- 125 gram suiker
- 30 gram bloem
- 30 gram cacao poeder
- 2 eieren
- Chocolade eitjes

Begin met het maken van het harde wener deeg. Dit is een deeg wat ik veel voor bodems van taarten gebruik. De verhoudingen zijn simpel en de smaak is lekker. Zelf verdubbel ik dit recept altijd en vries ik de restjes in. Ideaal voor een snel taartje of  koekjes, die je ook prima van dit deeg kunt maken. Voor de acht taartjes heb je genoeg aan bovenstaande ingrediënten.

Kneed de boter met de suiker de bloem. Wanneer je een deeg hebt wat bestaat uit kruimels voeg je het halve eitje toe. Kneed goed en laat het deeg in wat plastic folie of een ziplockzak zo'n half uur koelen in de koelkast. Bereid ondertussen je vorm(pjes) voor en spray deze in met bakspray.

Verwarm de oven voor op 180 graden Celsius en rol het deeg na het koelen uit. Let hierbij goed op de manier van uitrollen. Rol niet één kant op, maar draai je deeg met de klok mee en rol meerdere kanten op. Op die manier voorkom je dat het deeg erg krimpt tijdens het bakken. Bekleed de vormpjes en prik met een vork wat gaatjes in de bodem, zodat de lucht onder het deeg weg kan tijdens het bakken. Neem een vel bakpapier en maak hier een prop van. Trek hem weer uit elkaar en knip het vel in vierkantjes, gebruik dit om de taartjes te bekleden bovenop het deeg. Het deeg moet namelijk blind gebakken worden, zodat je straks een knapperig deeg bakje hebt om de brownie in te bakken. Vul de beklede vormpjes met rijst, bonen of blindbak vulling. Zelf gebruik ik altijd rijst (die kun je daarna niet meer koken) en heb hier een speciale pot voor in de kast staan die ik steeds hergebruik. Bak de vormpjes zo'n 20 minuten en daarna zonder de blindbakvulling nog zo'n 4 minuten.

Maak dan het brownie mengsel, smelt de boter met de chocolade au bain marie en mix de bloem, suiker en cacao samen met de eieren tot een dik beslag. Voeg dan de chocolade met boter toe en meng dit goed door. Hak wat chocolade eitjes naar keuze (ik nam wit) om door het beslag te doen. Vul de blind gebakken taartschelpjes hiermee en bak de taartjes 20 minuten, wederom op 180 graden celsius.
Halveer ondertussen wat chocolade eitjes om straks bovenop de brownie te leggen als decoratie. Laat de brownie iets afkoelen en wanneer hij bijna koud is leg je de gehalveerde eitjes op de brownie. De witte eitjes contrasteren erg mooi, maar kies eitjes (met vulling) naar keuze!

This entry was posted on woensdag 16 april 2014 and is filed under ,,. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response.

Laat een reactie achter

@handmadehelen. Mogelijk gemaakt door Blogger.