Cakes from the past 1

donderdag 17 november 2011

Na cupcakes from the past 1 is het tijd voor een cakes from the past. Nu moet ik wel eerlijk zeggen, dat ik in mijn hele leven nog maar 2 taarten gebakken heb, die ik daadwerkelijk na het vullen bekleed heb met fondant. En eigenlijk ben ik daar niet zo heel ontevreden mee!
Natuurlijk heb ik genoeg kwark- en monchoutaarten gemaakt, maar deze taarten gaan toch echt wel een stapje verder....


Laat ik beginnen met de taart die ik het aller eerst gemaakt heb, tegelijkertijd is dit ook meteen het eerste project wat ik gedaan heb met fondant. Een hele speciale taart dus eigenlijk!!


Als ik terug kijk op deze kerst taart, ben ik wel heel moeilijk begonnen. Namelijk met een puzzelplaatje van de kerstman. Ik heb al mijn fondant zelf kleurt van wit naar het groen, roze en rood. En aan de hand van een kleurplaat van de kerstman, heb ik alle losse onderdelen uitgesneden.
Omdat de taart aan de zijkant ook nog wel iets kon gebruiken, heb ik kerstbomen uitgestoken en deze met eetbare lijm vast geplakt. Een leuk detail is het bolletje aan de kerstmuts. Deze is beplakt met kokos, voor het pluizige effect. De taart was gevuld met bosvruchten jam en slagroom!

De tweede taart die ik gebakken heb, kwam eigenlijk uit tijdgebrek. Ik was van plan om cupcakes te bakken voor het slagen van mijn broertje. Net als bij het slagen van mijn zusje (rijbewijscupcakes), wilde ik de cupcakes stiekem maken zonder dat mijn broertje hier weet van zou hebben. Helaas was dat een onmogelijke taak, hij was hele dagen thuis en afleiden werkte ook niet!
Het thema stond al vast voor de cupcakes, dus dit maar uitvergroot en voor de taart gebruikt.


Aangezien mijn broertje gek is op mokka en caramel, heb ik zelf caramel vulling (een blikje gecondenseerde melk laten koken voor een aantal uur) en mokka slagroom (slagroom verwarmen en hier mokka boontjes in laten smelten, af laten koelen en opkloppen) gemaakt waarmee ik de taart heb gevuld!
Het afwerken van de onderlaag fondant was een hele klus, het was erg warm waardoor mijn het afsmeren van de taart niet helemaal vlekkeloos ging. Vandaar alle deukjes die je door de witte fondant laag ziet.


Via internet vond ik ook een snij schema voor dit soort taarten, die toch wel erg goed van pas kwam! Bij de kerst taart kwamen we er namelijk achter, dat een 'gewone' punt, zoals je die bij een kwarktaart snijd, wel erg veel was! Zo haal je met dit schema uit een 26cm taart, 18 stukjes.

This entry was posted on donderdag 17 november 2011 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response.

Laat een reactie achter

@handmadehelen. Mogelijk gemaakt door Blogger.